Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka w Wiśniewie

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka w Wiśniewie

20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jest to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci ich prawa. W tym roku przypada – 33. rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka.

W 1989 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła uniwersalny dokument, gwarantujący wszystkim dzieciom na świecie ich prawa. Chronią one dzieci, ale i wspierają je w prawidłowym rozwoju. Znajomość praw pozwala najmłodszym uchronić się przed różnymi niebezpieczeństwami. Z drugiej strony daje im możliwość aktywnego uczestniczenia w procesach podejmowania decyzji, które ich dotyczą. W konwencji zapisane są m.in. prawa do życia i rozwoju, do tożsamości, obywatelstwa, prawo swobody myśli, sumienia i wyznania poglądów, w tym w postępowaniu administracyjnym i sądowym, prawo do ochrony życia prywatnego, rodzinnego, domowego, tajemnicy korespondencji.

Rolą dorosłych jest nie tylko dbanie o to, aby prawa dziecka były przestrzegane, ale także szerzenie wiedzy o prawach dziecka, w tym edukowanie dzieci.

UNICEF w swoich działaniach zwraca uwagę na te kwestie i inicjuje różne projekty, których celem jest upowszechnienie wiedzy o prawach dziecka. Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF to wydarzenie, które jednoczy wszystkie dzieci na świecie.

Nasza szkoła od lat uczestniczy w tych obchodach. Wszyscy uczniowie klas I-VIII wzięli aktywny w tym, udział jak i odział przedszkolny. Z tej okazji odbyło się spotkanie wszystkich uczniów na sali gimnastycznej, gdzie została przedstawiona prezentacja multimedialna pt. ,, Karolek przedstawia ‘’,związana z Konwencją o prawach dziecka. Następnie uczestnicy spotkania otrzymali ciekawe zadania do rozwiązania, a przedszkolaki kolorowanki.

We wszystkich klasach wychowawcy i nauczyciele przeprowadzili tematyczne pogadanki oraz przygotowali plakaty i okolicznościowe gazetki ścienne.

 

 

Adrianna Strawa, Bartosz Burkiewicz

SP w Wiśniewie


Comments are closed.