Obchody „Światowego Tygodnia Mózgu” w Szkole Podstawowej w Wiśniewie
Światowy Tydzień Mózgu to święto mające na celu popularyzację wiedzy o mózgu i jego działaniu. Obchodzone jest na całym świecie w dniach od 12 do 16 marca. Święto to po raz pierwszy zaczęto obchodzić w Stanach Zjednoczonych w 1996 roku, natomiast w Polsce obchodzimy je od 1999 roku. „Ludzki mózg to niezwykły instrument pozwalający na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców. Stanowi niepowtarzalne centrum dowodzenia, steruje wszelkimi procesami zachodzącymi w organizmie, jest źródłem, magazynem i powiernikiem naszej tożsamości, naszych myśli, pragnień i wyobrażeń”. Tyle dobra generuje niespełna 2% masy naszego ciała. Warto więc było przyjrzeć się bliżej jego budowie oraz dowiedzieć się, jak żyć i co zrobić, by pracował efektywniej, ale i jakie nasze działania są najlepsze dla jego odpoczynku? Z tej okazji w naszej szkole wszyscy uczniowie oraz dzieci z oddziału przedszkolnego mieli okazję pogłębić swoją wiedzę w tej tematyce.
W oddziale przedszkolnym zostały przeprowadzone różnorodne działania edukacyjne, których celem było popularyzowanie wiedzy o funkcjonowaniu mózgu. Dzieci między innymi układały przeróżne budowle z klocków lego, rozwiązywały zagadki, kodowały, ćwiczyły równowagę, uczestniczyły w zajęciach ruchowych opartych na ruchu naprzemiennym. W trakcie tych zabaw ćwiczyły spostrzegawczość, pamięć, usprawniały procesy myślowe, umiejętność liczenia, percepcję wzrokową, a także koncentrację uwagi. Zabawa z pokazywaniem palców do cyfr to świetny przerywnik od zajęć. Ćwiczy koordynację i koncentrację mózgu. Wymaga ogromnego skupienia. Zadania nie ułatwia fakt, że obie dłonie pokazują inna cyfrę. Dzięki kodowaniu rozwija się umiejętność logicznego myślenia, przyczynowo-skutkowego. Doskonali się również umiejętność skupienia uwagi i koncentracji. Gra memory rozwija nasz mózg, pamięć i spostrzegawczość. Dzieci ze skupieniem zapamiętywały, gdzie ukryte są dane litery oraz miały wiele radości, gdy odkrywały pary. Ćwicząc mózg, utrwaliły poznane wcześniej litery. Ścieżka z rączek i stóp ćwiczy nie tylko ciało, ale również umysł. Wymaga skupienia, koncentracji poprzez odpowiednie dopasowanie tych części ciała do plansz. Wykorzystano także wybrane ćwiczenia Dennisona dla rozładowania stresu, wyciszenia się, podniesienia koncentracji uwagi i podniesienia energii.
Uczniowie klas I-III wspólnie z dziećmi z oddziału przedszkolnego obejrzały krótkie filmiki edukacyjne dotyczące pracy mózgu („Jak działa mózg” i „Było sobie życie – mózg”), odpowiadały na pytania dotyczące obejrzanych filmików, poruszyły swoją wyobraźnię poprzez wykonanie ćwiczenia na wyobraźnię, a także pracując metodą burzy mózgów, wykonały tematyczny plakat. Ponadto uczniowie klasy I wspólnie z wychowawczynią uczestniczyli w rozmowie na temat związany z różnymi sposobami relaksu: ,,Jak się relaksujesz?” i wykonali pracę plastyczną w tle z muzyką relaksacyjną. Wzięli udział w zajęciach z wykorzystaniem jogi oraz technik oddechowych, w zajęciach relaksacyjnych z wykorzystaniem instrumentów wibroakustycznych typu: gongi, dzwoneczki koshi, dzwoneczki zaphir, misy tybetańskie, kij deszczowy, metalofon. Poznali brzmienia i budowy instrumentów, doświadczali gry intuicyjnej na instrumentach. Uczestniczyli w zabawach relaksacyjno- ruchowych z wykorzystaniem kubeczków, woreczków, piórek, tub, zwiewnych materiałów. Wspólnie z uczniami zawiązano także kontrakt dotyczący wprowadzenia dnia, w którym ,,Staramy się rozmawiać bez krzyczenia do siebie i na siebie”. Uczniowie klasy II wysłuchali krótkiego opowiadania, które miało pobudzić wyobraźnię i odpowiadali na pytania związane z przytoczonym fragmentem. Wykonali zadania w ramach projektu „Kreatywna matematyka”: rozwijali umiejętność logicznego myślenia, doskonalili koordynację wzrokowo- ruchową, kształtowali umiejętność kodowania za pomocą klocków korbo. Uczniowie klasy III wzięli udział w zajęciach sportowych celem poprawy samopoczucia, wzrostu poziomu motywacji oraz oddziaływania na funkcjonowanie poznawcze człowieka. Chętnie uczestniczyli w zabawach z woreczkami, przeskakiwali je, omijali, ćwicząc koordynację. Rozwiązywali łamigłówki, a także ćwiczyli kierunki.
Uczniowie klasy IV m.in. wykonywali w ramach gimnastyki mózgu proste ćwiczenia palcowe poprawiające pamięć i koncentrację oraz inne typu Mindfitness z zakresu neuroterapii dedykowanej dla dzieci w przypadku występowania problemów związanych z uczeniem się, zapamiętywaniem i czytaniem. Ćwiczenia gimnastyki mózgu stymulują harmonijną pracę obu półkul i sprzyjają tworzeniu nowych połączeń nerwowych aktywizujących myślenie. Wykonali swoje mandale i zapoznali się z ich rolą jako techniki sprzyjającej właściwemu funkcjonowaniu mózgu. Mandale ćwiczą koncentrację i pobudzają twórcze myślenie. Wykorzystywanie tej techniki w pracy z dzieckiem sprzyja uspokojeniu, wyciszeniu i relaksacji. Ponadto utrwalili podstawową wiedzę o budowie i działaniu mózgu, poznali zasady diety wspierającej pracę mózgu, wykonali tematyczne notatki graficzne, wykonali test na spostrzegawczość. W ramach godziny wychowawczej obejrzeli film: „Jak działa mózg ? Być jak Ignacy”.
Uczniowie klasy V w ramach godziny wychowawczej uczestniczyli w zabawie relaksacyjnej połączonej z treningiem mózgu. Przed jej rozpoczęciem dowiedzieli się, jak dbać o higienę mózgu i co należy robić, aby nasz mózg był w dobrej kondycji. Uczniowie zaopatrzeni w poduchy i przytulanki przy muzyce relaksacyjnej oddali się całkowitemu odprężeniu i relaksacji. Dzięki temu uczniowie dostrzegli zalety ciszy. Po relaksacji rozwiązywali przygotowane na tę okazję różne karty pracy z rebusami, szaradami i krzyżówkami. Wspólnie z uczniami kl. VI uczestniczyli w zajęciach jogi i muzykoterapii.
W klasie VI uczniowie uczestniczyli u lekcji wychowania fizycznego opartej na ćwiczeniach i zabawach ruchowych sprzyjających gimnastyce umysłu. Gimnastyka mózgu z jej naprzemiennymi, precyzyjnymi ruchami poprawia efektywność uczenia się i wyniki we wszystkich poznawczych aspektach. Proste, integrujące ruchy, które skupiają się na poszczególnych aspektach aktywacji sensorycznej, wspomagają integrację funkcji i koordynację obustronną poprzez przekraczanie środkowej linii ciała. Pomagają zwiększyć koncentrację na wykonywanych zadaniach, koordynację wzrokowo-ruchową, zmniejszają stres, energetyzują, pobudzają do myślenia i integrują grupę. W grupie zabaw znalazły się m.in.: „Sufit, nos, podłoga”, „Skok w przód, skok w tył…Czy na pewno?”, „Oklaski dla najlepszych”, „Węzeł gordyjski”. Ponadto gimnastykowali umysł rysując dwurącz oraz wykonując wybrane ćwiczenia z „ Metody Dennisona”.
Uczniowie klasy VII wzięli udział w zajęciach „ Mózg – nasze centrum dowodzenia”, podczas których uczniowie dowiedzieli się o jego funkcjach, jak dbać o jego higienę i jakie ćwiczenia codziennie wykonywać, by podnieść jego sprawność. Obejrzeli także filmiki edukacyjne obrazujące budowę mózgu, powiązanie półkul mózgowych z naszym rozwojem intelektualnym i emocjonalnym, jego reakcje na różne bodźce. W ramach ćwiczeń oraz gier treningu mózgu wykorzystano m.in.: „Labirynt z przeszkodami”, „Grę w słoiki”, „Kiedy byłem mały …(pamiętam, że…)”, train your brain (na j.angielskim), ćwiczenia na platformie Wordwall / Quizlet (j.angielski ), grę „Wyobraź sobie, że …”, ciągi słowne, memory, „Samotne końcówki”. Uczniowie pamiętali o piciu wody przed ćwiczeniami, pamiętając, że od wody zależy przewodzenie impulsów nerwowych, bystrość oraz jakość myślenia, a także o ćwiczeniach oddechowych i relaksacji przy muzyce. Podsumowaniem zajęć warsztatowych było wspólne wykonanie gazetki oraz quiz wiedzy o mózgu. W klasach starszych w ramach biologii uczniowie poszukiwali odpowiedzi na pytania: Jak wzmocnić pamięć, wyostrzyć uwagę, wzmacniać i trenować koncentrację, poprawić zdrowie mózgu, jak zwiększyć moc mózgu? Uczniowie mieli możliwość dowiedzenia się, jaka dieta sprzyja lepszej pracy naszego umysłu.
Dzięki akcji edukacyjnej „Tydzień mózgu” uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat budowy i funkcjonowania mózgu, poznali różnorodne techniki lepszego zapamiętywania, treningu mózgu oraz uświadomili sobie, jak ważne w ich życiu jest prawidłowe odżywianie mózgu i jak ważna jest aktywność fizyczna w ich wieku.