Programowanie w przedszkolu w Wiśniewie za pomocą robota DOC
Niedawno na zajęciach w grupie przedszkolnej w Wiśniewie pojawił się mówiący robot typu DOC. Jest to sympatyczny robot, który w intuicyjny sposób wprowadza dzieci w świat programowania. Wpisuje się także w założenia nowoczesnego modelu nauczania STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics) oraz pomaga rozwijać kompetencje kluczowe już u najmłodszych dzieci. Zajęcia z tym robotem rozwijają logiczne myślenie, orientację przestrzenną, znajomość kierunków, planowania drogi, kodowania i programowania, umiejętność liczenia. Dzieci, bawiąc się i ucząc jednocześnie, decydują, jak ma się przemieszczać DOC, aby dotrzeć do różnych miejsc na planszy. Wybrane opcje trzeba potwierdzić, wciskając odpowiednie przyciski na głowie robota, aby zapamiętał kolejność i poszczególne sekwencje działań. Robot porusza się dynamicznie, ma przyjazny głos i instrukcje słowne w języku polskim, co ułatwia naukę poprzez zabawę.
Zajęcia wywołały u dzieci bardzo duże pokłady twórczej aktywności i spontanicznej radości z możliwości odkrywania różnych dróg wiodących do tego samego celu, planowania kolejnych tras do przebycia, dostrzegania zależności. Dzieci wymieniały się pomysłami, potrafiły przewidywać, co się wydarzy, opracowywać strategie. Młodsze dzieci mogły korzystać z kart z podpowiedziami. Zajęcia wyraźnie wpłynęły na zaangażowanie grupy w działanie, pobudzając ich wyobraźnię i kreatywność.
Rozwijanie kompetencji cyfrowych jest ważne chociażby z powodu obecności techniki cyfrowej w różnych obszarach życia codziennego dzieci. Dzisiejsze przedszkolaki wejdą w dorosłe życie w momencie, gdy otaczająca ich rzeczywistość będzie już skomputeryzowana i zautomatyzowana, dlatego ważnym jest przyzwyczajanie młodego człowieka do obcowania z nowoczesną technologią w taki sposób, aby rozumiał ją krytycznie i miał na nią wpływ.
Weronika Kabat
Wychowawca oddziału przedszkolnego