Uczniowie z Wiśniewy w akcji – Z lekkim tornistrem do szkoły !

Uczniowie z Wiśniewy w akcji – Z lekkim tornistrem do szkoły !

W Szkole Podstawowej w Wiśniewie już od kilku lat stwarzamy naszym uczniom warunki do tego, żeby dzieci nosiły jak najlżejsze tornistry. Każdy z uczniów ma swoją szafkę lub przegródkę na podręczniki, z których nie musi korzystać w domu, szuflady na farby, kredki, bloki. W szufladach przechowują także swoje worki ze strojami gimnastycznymi i obuwiem sportowym. Przystąpiliśmy do akcji „ Lekki Tornister” organizowanej przez Fundację Rosa przy współudziale Państwowego Inspektoratu Sanitarnego w Sępólnie Krajeńskim, żeby jeszcze bardziej utrwalić w dzieciach prawidłowe postawy dotyczące równomiernego pakowania tornistrów, prawidłowego noszenia go na plecach. Uczniowie aktywnie wzięli udział w zajęciach poprowadzonych według przygotowanego scenariusza. Rozpoczęliśmy od wysłuchania słuchowiska pt. „ Lekki tornister i Zielona Kropeczka”, które dzieci przyjęły entuzjastycznie. Po jego wysłuchaniu rozpoczęła się dyskusja nad tym, co trzeba zrobić, żeby tornister był lekki. Na drodze dyskusji i małych podpowiedzi doszliśmy do 10 zasad zdrowego kręgosłupa, czyli co trzeba robić, aby kręgosłup był zdrowy i zadowolony. Zważyliśmy uczniowskie tornistry i okazało się, że niewiele jest takich, których zawartość jest za ciężka, ponieważ wiele przyborów i podręczników uczniowie pozostawiają w szkole. Jednak niektóre tornistry były ciężkie same w sobie, a jeszcze innych nie można było założyć na plecy, bo trzeba je ciągnąć za rączkę. Przy tej okazji omówiliśmy, jaki powinien być najlepszy tornister, to znaczy taki, żeby spełniał warunki idealnego tornistra. Przy piosence pt. „ Piosenka o lekkim tornistrze” wprowadziliśmy jedną z zasad „aktywność fizyczna” . Następnie ćwiczyliśmy przyjmowanie prawidłowej postawy przy odrabianiu lekcji i korzystaniu z komputera. Na zajęciach sportowych ćwiczyliśmy kręgosłup wykonując ciekawe ćwiczenia: „Mądra główka”, „ Wróbelki piją wodę”, „ Żuk Antonii”, ”Drzewo”, „ Rozwijający kwiatek”, „Elastyczna żabka”. W końcu przystąpiliśmy do uzupełnienia materiałów dydaktycznych, których wypełnienie nie sprawiło żadnego kłopotu, bo było sprawdzeniem, jak dużo zapamiętaliśmy z zajęć. Okazało się, że uczniowie wiedzą bardzo dużo i na pewno będą z tej wiedzy korzystać, żeby nie szkodzić swojemu kręgosłupowi. W projekcie wzięły udział klasy 0, II i III.

Wiesława Orlikowska
szkolny koordynator akcji


Comments are closed.