Angielski w Wiśniewie jest OK

Angielski w Wiśniewie jest OK

Od  roku szkolnego 2015/2016, w Szkole Podstawowej w Wiśniewie nauczyciele zaczęli  stopniowo stosować ocenianie kształtujące, które ma na celu podniesienie wyników nauczania. Wbrew nazwie, ocenianie kształtujące nie jest sposobem wystawiania stopni i innego rodzaju ocen, lecz zawiera w sobie wiele różnorodnych wątków, które składają się na specyficzną metodę nauczania i uczenia się. Elementy oceniania kształtującego znajdują zastosowanie w nauczaniu każdego przedmiotu.

Stosując w praktyce ocenianie kształtujące, zaczynamy od celów lekcji, co nie jest niczym nowym. Jednak nowością okazało się takie ich formułowanie, by uczniowie wiedzieli, po co na te lekcje przyszli. W nauczaniu języków obcych jest to równie ważne, jak w przypadku innych przedmiotów.

Nauczyciel, który stosuje ocenianie kształtujące ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia. Uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało ocenie. Należy ustalić, co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu). Chodzi o to, by określić dowody, fakty, które pokażą zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi, w jakim stopniu cel lekcji został osiągnięty.

Niezwykle ważną rolę w ocenianiu kształtującym pełnią pytania kluczowe. Pytania te  skłaniają uczniów do myślenia. Takie pytania ukazują uczniom szerszy kontekst omawianego zagadnienia, zachęcają do poszukiwania odpowiedzi i silniej angażują w naukę.

Ponadto, w ocenianiu kształtującym  nauczyciel stosuje efektywną informację zwrotną. Nauczyciel zamiast stawiać ocenę sumującą, przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy. Dobra informacja zwrotna jest sztuką, ale zawsze powinna zawierać cztery elementy:

  1. wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia,
  2. odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia,
  3. wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę,
  4. wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

Informacja zwrotna musi być ściśle związana z kryteriami oceniania określonymi przed wykonaniem zadania (czyli z NaCoBeZu).

Ocenianie kształtujące wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską. Uczniowie na podstawie podanych kryteriów oceniania wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wskazówki, jak je poprawić. Ma to dwojaki sens: z jednej strony dobrze rozumieją kolegę, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z drugiej uczą się od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiejętności dawania informacji zwrotnej (jak to komunikuję?)

Jeśli uczeń sam potrafi ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego uczestnika tego procesu.

W miniony piątek, 28-ego października uczniowie klasy V naszej szkoły brali udział w obserwowanej lekcji języka angielskiego, na której to zastosowano wspomniane już ocenianie kształtujące. Temat lekcji dotyczył opisu stroju oraz utrwalenia poznanego słownictwa związanego z ubraniami. Po zapisaniu celów lekcji w języku uczniów oraz NaCoBeZu, uczniowie poprzez wykonanie kilku ćwiczeń powtórkowych z zakresu ubrań i części ciała mogli przystąpić do części właściwej lekcji, czyli klasowego pokazu mody. Zanim jednak uczniowie i uczennice klasy V przenieśli się w wielki świat mody, zapisali pytanie kluczowe, na które odpowiedź mieli znaleźć w dalszej części  lekcji, a które brzmiało następująco: „Co łączy przepis na ciasto z opisem ubioru?”

Klasowy pokaz mody zgromadził uczestników prezentujących stroje o wielkiej różnorodności: od stroju letniego, przez elegancki, sportowy, kończąc na jesiennym i zimowym. Prezentujący swoje ubrania  byli skrupulatnie opisywani przez pozostałych uczestników pokazu, którzy pełnili rolę widowni. Opis modela czy modelki został odczytany, po czym następowało wspólne poprawianie ewentualnych błędów. Po wykonaniu tego zadania, które bardzo przypadło uczniom do gustu, piątoklasiści mogli przystąpić do formułowania odpowiedzi na pytanie kluczowe. Wspólnym wnioskiem uczniów było to, że aby ciasto się udało, musimy użyć odpowiednich składników i podobnie – abyśmy mogli trafnie rozpoznać osobę, opis musi zawierać istotne elementy.

Po tej części lekcji nastąpiło krótkie podsumowanie i omówienie tego, czego uczniowie nauczyli się na lekcji. W ramach samooceny każdy uczeń otrzymał kartę, w której to zaznaczył, w jakim stopniu opanował dane treści z lekcji i nad czym musi jeszcze popracować.

Piątkowa lekcja bez wątpienia na długo na długo utkwi w głowach uczniów klasy V, którzy na klasowym wybiegu czuli się jak ryby w wodzie.

nauczyciel j. angielskiego w SP w Wiśniewie

Julia Oller

20161028_095844 20161028_095847 20161028_095852 20161028_095856 20161028_095901 20161028_095905 20161028_095945 20161028_095948 20161028_100630 20161028_100643 20161028_100712 20161028_101033 20161028_101038 20161028_101344 20161028_101724 20161028_102129 20161028_102240 20161028_102347 20161028_102447


Comments are closed.