Uczniowie z Wiśniewy na wycieczce edukacyjnej w ramach programu rządowego „ Poznajemy Polskę”: Tolkmicko – Krynica Morska – Sztutowo – Malbork.

12 września uczniowie klas IV -VII wybrali się na wycieczkę szkolną  dofinansowaną z programu „ Poznaję Polskę ”. Dzięki niej odkryli bogactwa przyrodnicze, historyczne i kulturalne naszego kraju.

Pierwszym punktem naszej wyprawy było dotarcie do Tolkmicka, skąd tramwajem wodnym po Zalewie Wiślanym udaliśmy się do Krynicy Morskiej. Przejażdżka trwała 45 minut i podczas niej można było podziwiać przepiękne krajobrazy nadmorskich terenów pełnych lasów i wydm.

Następnie udaliśmy się  do Muzeum Stutthof –  niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego utworzonego na  terenach Wolnego Miasta Gdańska (niem. Freie Stadt Danzig), w miejscowości Sztutowo, 36 km od Gdańska. Funkcjonował od 2 września 1939 do 9 maja 1945  roku. Zwiedzanie byłego obozu rozpoczęliśmy od poznania historii jego powstania oraz ogólnego usytuowania istniejących do dziś budynków. Dowiedzieliśmy się także, w jak bestialski sposób przyjmowano tu transporty więźniów. Kolejną częścią wycieczki było zwiedzanie wnętrz zachowanych baraków. Przewodnik opowiadał nam o bardzo trudnych warunkach życia w obozie, panującym głodzie, chorobach, ciężkiej pracy i karach. Mogliśmy na własne oczy zobaczyć nieogrzewane izby, w których spali więźniowie, stroje (pasiaki) przez nich noszone, oznaczenia kategorii więźniów i ich numery. Zwiedzanie zakończyliśmy przy pomniku upamiętniającym ofiary obozu. Przewodnik zwrócił naszą uwagę na wyryte w kamieniu słowa: „Jeśli ludzie zamilkną, głazy wołać będą” oraz „Los nasz dla was przestrogą ma być, nie legendą”. Uświadomiły nam one, że nigdy nie możemy zapomnieć o ludziach i wydarzeniach, które miały tutaj miejsce, a naszym zadaniem jest przekazywanie prawdy o nich kolejnym pokoleniom.

Ostatnim celem wycieczki było zwiedzanie zamku w Malborku, który stanowi najpotężniejszy gotycki zespół zamkowy na świecie. Z przewodnikiem zwiedzaliśmy krzyżacką twierdzę. Pani przewodnik poprowadziła nas przez korytarze i komnaty zamczyska. Widzieliśmy m.in. jak piękną komnatę zamieszkiwał krzyżacki mistrz, obejrzeliśmy wystawę dzieł z bursztynu, wyposażenie komnat, w których znajdowały się oryginalne fragmenty pierwotnego zamku krzyżackiego, freski, zbroje rycerskie, mennicę, wystawę strojów krzyżackich, zamkowe kuchnie i refektarze, a nawet krzyżackie toalety! Dowiedzieliśmy się o malborskim zamku wiele ciekawych rzeczy. Po opuszczeniu gościnnych murów zamkowych przespacerowaliśmy się do restauracji Mc Donald’s na małą przekąskę.

Do domu wróciliśmy pełni wrażeń i zadowoleni. Jesteśmy też bogatsi o wiedzę, którą wynieśliśmy z pobytu w zamku i liczne pamiątki zakupione na podzamkowym targowisku. A o miłych chwilach spędzonych razem przypominać nam będą liczne zdjęcia.